BS WESTHOEK EN KFC POPERINGE BUNDELEN DE KRACHTEN VOOR DAMES- EN MEISJESVOETBAL


We kunnen er niet om heen: dames- en meisjesvoetbal wint aan populariteit. Enerzijds is BS Westhoek - sinds de alliantie tussen Blue Star Poperinge en KVK Ieper - een begrip in het damesvoetbal. Anderzijds stond KFC Poperinge zelf verbaasd van het enorme succes van de Futbalista-initiaties vorig jaar. Dat smaakte dus naar meer en beide clubs gingen kort daarna rond de tafel zitten. Het eindresultaat is dat BS Westhoek en KFC Poperinge sportief de handen in elkaar slaan. En daar zijn beide clubs trots op.


Het was geen impulsieve beslissing, noch uit financiële noodzaak, maar een gevoel van complementariteit met langs beide zijden: een goed gevoel.


De sportieve fusie houdt in dat de dames van BS Westhoek vanaf volgend seizoen zullen spelen onder het stamnummer (150) en in de kleuren van KFC Poperinge, in rood-geel dus. De reden is duidelijk: sportief groeien, want dat is wat de inbreng van KFC zal zijn: sportieve know-how en ondersteuning. Aan de andere kant biedt BS de faciliteiten voor het damesvoetbal en - belangrijk - perspectief voor de Futbalista’s (voetballende meisjes) om, eens ze de 15 jaar voorbij zijn, een toekomst als volwassen speelster dicht bij huis te hebben.


BS wordt immers niét opgeslorpt door KFC. De vzw, de vereniging met bestuur en staf, blijven bestaan in hun huidige vorm zoals bij BS. Mét behoud van autonomie, de eigenheid, de gezellige sfeer én de kantine.


De nieuwe damesploeg zoekt nog enkele nieuwe speelsters voor dit nieuwe project zodat het eerste seizoen comfortabel kan worden ingezet.
Tenslotte kunnen we nog stellen dat deze nieuwe samenwerking perfect strookt met de visie van Voetbal Vlaanderen. Dames- en meisjesvoetbal verder laten ontwikkelen door jonge meisjes geïntegreerd laten voetballen tussen de jongens en eens boven de 15 jaar over te schakelen naar integraal damesvoetbal.


Op de foto herkennen we v.l.n.r. Ann Dubois (BS Westhoek), Kristof Lobeau (KFC Poperinge), Elise Vanhamme (Futbalista KFC). (FOTO Lumizo)